❗❗❗Zostań Liderem Trendów❗❗❗📣Zgłoś się i zdobądź prestiżowy certyfikat Lidera Biznesu❗❗❗📣  

Doniczkowe trendy: kokedama, makrama, osłonka w komplecie

Podziel się

Od czasu pandemii rynek handlu roślinami doniczkowymi nieustająco ma się dobrze. Dla wielu domowa dżungla jest jedyną formą kontaktu z żywymi roślinami.

Zieleń w domu: Nie chodzi już tylko wyłącznie o aspekt estetyczny czy pasję. Jest dużo większa świadomość dotycząca zdrowotnych korzyści płynących z mieszkania w zazielenionych przestrzeniach, jak poprawa jakości powietrza i wspieranie samopoczucia i zdrowia psychicznego.

Trendy wnętrzarskie zmieniają się bardzo dynamicznie, jednak obecność roślin w domu wydaje się być czymś absolutnie podstawowym i niezmiennym..

Z jednej strony świat na nowo się otworzył, ludzie wracają do podróżowania, wychodzą z home-office, dlatego poszukiwane są rośliny o niskich wymaganiach, które można zostawić bez opieki na tydzień czy dwa. Z drugiej strony rośnie rynek gatunków i odmian kolekcjonerskich. Przybywa pasjonatów, którzy skłonni są wydać niemałe kwoty na trudne do zdobycia rośliny.

Skrzydłokwiat (Spathiphyllum sp.) stanowił w 2022 r. 10% sprzedaży wszystkich roślin doniczkowych w Europie i był drugą najpopularniejszą rośliną do domu. Elegancki wygląd i łatwa uprawa sprawiają, że jego popularność nie zanika.

Monstera dziurawa (Monstera deliciosa) zdecydowanie pozostaje na topie. Szczególnie poszukiwane są duże egzemplarze oraz kolekcjonerska odmiana ‘Variegata’ o białych plamach. Motyw charakterystycznego dziurawego liścia przeniknął szeroko do designu i można kupić poduszki, osłonki, lampy, zastawę z liściem monstery.

Kolejną gwiazdą wśród roślin cieniolubnych pozostanie filodendron dostępny w dziesiątkach odmian. Szczególnie chętnie kupowane są odmiany o bordowym zabarwieniu jak ‘Pink Princess’ czy ‘Ruby Red’. Inne gatunki do cienia, które są nadal chętnie kupowane, to zamiokulkas, pothos (epipremnum), alokazja ‘Black Velvet’, stromanthe ‘Triostar’, begonie o ozdobnych liściach, pachira oraz tzw. pieniążek, czyli pilea peperomiowata.

Sansewieria (Sansevieria) również nie wyjdzie prędko z mody. Dostępna jest coraz szersza gama odmian różniących się wielkością (od małych 20-centymetrowych do wysokich o szablastych liściach), typem liści (od cylindrycznych, przez wąskie i smukłe po szerokie, łopatowate) oraz ich ubarwieniem, często z fantazyjnymi wzorami. Sukcesem jej popularności jest łatwość uprawy i duża wytrzymałość na błędy hodowcy. Bardzo dobrze sprawdza się w biurach, przestrzeniach reprezentacyjnych, holach hoteli.

Gwiazdą rynku pozostaje strelicja w dwóch jej gatunkach: Strelitzia reginae (niższa o pomarańczowych kwiatach) i Strelitzia nicolai (dużo wyższa o białych kwiatach), określane mianem rajskiego ptaka. Przypominają sylwetką i kształtem liście bananowca, jednak mają bardziej zwarty pokrój. Duże, szerokie, ciemnozielone liście wprowadzają wyrazisty akcent egzotyki do pomieszczeń. Nie są tak kapryśne jak wiele palm, latem można je traktować jako rośliny balkonowe, podobnie jak np. oleandry. Lubią pomieszczenia jasne, dobrze oświetlone.

Hitami sezonu mają nadal być nieśmiertelne sukulenty. Z powodu powolnego wzrostu i niskich wymagań uprawowych nie tracą na popularności. Obecnie najbardziej cenione są aloesy i eszewerie, a wśród kaktusów rypsalisy oraz Epiphyllum anguliger nazywany kaktusem zygzakiem. Szacuje się, że hoje w nowych gatunkach i odmianach będą szlagierem nadchodzących sezonów. Znacząco różnią się od hoi w starym wydaniu i bardziej niezawodnie kwitną.

 

Oszczędności na ten sezon?

Rok 2023 przejdzie raczej do historii jako sezon, w którym przeciętny klient będzie przeznaczał mniejszy budżet na zakupy w sektorze roślin niż w poprzednich latach. Przewiduje się, że coraz więcej osób zacznie wspierać mniejsze marki, a rosnąca świadomość ekologiczna będzie odgrywała kluczową rolę na etapie wyboru i kupna. Coraz wyraźniej zauważalny jest trend kupowania roślin małych, młodych, które są relatywnie tańsze. To przekłada się na mniejsze rozczarowanie w razie niepowodzenia w uprawie, a kupno wyrośniętych okazów wiąże się z wyższym ryzykiem niezaaklimatyzowania się w nowym miejscu.

Zdaje się, że era ogrodów w szklanych słojach się kończy, następuje wysycenie rynku, a klienci zaczynają szukać nowych, nieznanych dotąd rozwiązań, jak japońska kokedama. Jest świetnym sposobem wyeksponowania roślin niedużych, jak paprocie, bromelie, drobne sukulenty, fittonie, begonie i storczyki. Kokedamę można zawieszać pod sufitem lub na ozdobnych wieszakach. Pasuje do wnętrz nowoczesnych oraz przestrzeni publicznych, reprezentacyjnych. Moda na efekt dżungli w domu przywraca również bardziej klasyczny sposób podwieszania roślin, jak choćby makrama. Gatunki jak zielistka, nefrolepis czy klasyczne epipremnum wróciły do łask.

Trend na coraz bardziej świadome odżywianie, zgodne z duchem ekologii, nasila popularność zestawów „Grow your own”, gdzie każdy może uprawiać zioła i microgreens na własnym parapecie. Pozwala to wprowadzić oszczędności do ograniczonego domowego budżetu i daje gwarancję jakości uprawianych roślin.

Konsumenci wymuszają bardziej zrównoważone kierunki rozwoju w każdej gałęzi gospodarki i produkcji, dlatego mieszanki uprawowe nie zawierające torfu będą zyskiwać na popularności. Pozyskiwanie torfu mocno wpływa na równowagę klimatyczną, uwalniając spore ilości CO2 do atmosfery. Oczekuje się, że producenci zaczną oferować podłoża bazujące na korze i włóknie drzewnym, kokosowym lub kompoście.

Coraz większą rolę pełnią nie tylko same rośliny, ale również osłonki, które mogą być designerskim dodatkiem do wystroju pomieszczenia. Królować mają odcienie kutej miedzi i brązu oraz wszędzie pasującej bieli. Formy raczej proste, minimalistyczne. Nadchodzi fala mody na rośliny o żywych, wyrazistych kolorach, głównie złotych i tricolor. Stonowane osłonki mają je balansować.

Częstsze jest podejście, by kupować roślinę od razu z osłonką, aby pasowała do stylu wystroju. Wyraźne jest rosnące zainteresowanie donicami ceramicznymi, głównie w stylu włoskim i tunezyjskim. Wykazują się wysoką trwałością i odpornością na różne warunki oraz ponadczasową estetyką. Prognozuje się, że z biegiem czasu konsumenci będą coraz częściej wybierać rośliny w doniczkach zamiast kwiatów ciętych, a ich wybory będą bardziej świadome w duchu zrównoważonego rozwoju.

Dlatego też w segmencie doniczek i osłonek promowane będą te wykonane z wysokiej jakości trwałych materiałów. Popularne stało się eksponowanie roślin na stojakach i cokołach. Dominują proste formy z metalu i drewna.

czytaj dalej