Vanguard – silniki do „zadań specjalnych”
Ostatnie lata to czas dynamicznego rozwoju nowych technologii nie tylko w branżach elektronicznych, IT i pokrewnych, ale również w gałęziach przemysłu związanych z mechaniką i budową maszyn. To także czas natychmiastowych reakcji na globalne trendy, szczególnie te odpowiadające na kwestie ochrony środowiska naturalnego i ekonomii.
Urządzenia oparte o silniki elektryczne, niejednokrotnie zasilane przez wysokowydajne baterie, pojawiają się coraz częściej w ofercie wiodących firm w różnych branżach. Małe spalinowe silniki przemysłowe nadal jednak pozostają niezastąpionym elementem maszyn w wielu sektorach. Idealnym na to przykładem jest branża budowlana.
Zagęszczarki płytowe, przecinarki do betonu czy asfaltu, pompy i wiele innych to urządzenia niezbędne przy małych i średnich robotach budowlanych. Innym niezwykle ważnym przenośnym urządzeniem jest również agregat prądotwórczy, dzięki któremu małe ekipy budowlane mogą realizować zadania w każdym terenie. Większość tego typu sprzętów jest napędzana przez silniki spalinowe.
Specyfika warunków pracy sprzętu wykorzystywanego w branży budowlanej sprawia, że ich silniki pracują w wyjątkowo trudnym środowisku — niejednokrotnie zapylone, wilgotne, eksploatowane w maksymalnym zakresie i narażone na inne nieprzewidywalne okoliczności. Dlatego tego typu urządzenia powinny być wyposażone w wytrzymałą jednostkę napędową, która sprawdza się w ekstremalnych warunkach.
Do zadań specjalnych
Amerykańska firma Briggs & Stratton, jeden z wiodących producentów jedno- i dwucylindrowych silników w tym segmencie, zaprojektowała od podstaw całą linię jednostek do „zadań specjalnych”. Vanguard™ to marka silników profesjonalnych Briggs & Stratton, znana i doceniana nie tylko w USA, ale i na całym świecie. Inżynierowie producenta z Milwaukee prace nad nowymi silnikami rozpoczęli od zapytania użytkowników, czego oczekują od profesjonalnych jednostek napędowych i na tej podstawie ruszył proces tworzenia zupełnie nowej jakości.
Jednym z podstawowych wymogów dla nowej linii silników było wydłużenie czasu pracy między serwisami. W odpowiedzi na te potrzeby jednocylindrowe silniki Vanguard serii 160, 200, 300 i 400 mają dwukrotnie* dłuższy interwał pracy pomiędzy koniecznymi czynnościami obsługowymi – wymiana wkładu filtrującego co 600 godzin, a oleju – co 200 godzin. W praktyce dla użytkowników oznacza to znaczące skrócenie przestojów w pracy maszyn, związanych z koniecznymi przeglądami. Wszystko to udało się osiągnąć dzięki zastosowanym innowacyjnym rozwiązaniom i rygorom technologicznym podczas produkcji, co przy okazji wpływa pozytywnie na aspekt nie tylko ekonomiczny, ale i ekologiczny. Silniki Vanguard serii od 160 do 400 spełniają standardy emisji EPA Stage 5*. Tak zwany ślad węglowy jest dużo mniejszy.
Silniki te mają standardowo zamontowany cykloniczny filtr powietrza, który przyczynia się do znacznie lepszej separacji zanieczyszczeń i wydłuża żywotność wkładu filtrującego. Ponadto dzięki zastosowanym rozwiązaniom jednostki Vanguard mają o 15% niższe wibracje* i emitują nawet o 40%* mniej hałasu w porównaniu do konkurencyjnych produktów w tym segmencie. Mniejsze wibracje i hałas oznaczają, że maszyna jest bardziej przyjazna operatorowi i otoczeniu podczas pracy.
Mały sprzęt budowlany często zmienia miejsce pracy i użytkownika. Jednym z największych problemów jest mieszanie paliwa ze zbiornika z olejem spowodowane niezamkniętym kranikiem paliwa na czas transportu. W silnikach Vanguard zastosowano specjalny system Transport Guard™, dzięki któremu za jednym przesunięciem dźwigni sterującej wyłączany jest silnik i zamykany dopływ paliwa. Ta sama dźwignia steruje również obrotami roboczymi silnika. Dzięki nowej konstrukcji także rozruch ręczny jest dużo łatwiejszy niż wcześniej.
Aby ułatwić obsługę silnika, który jest zamontowany w maszynie budowlanej w silnikach Vanguard serii 160, 200, 300 i 400, zaprojektowano trzy wlewy oleju – na obu bokach miski olejowej i w pokrywie zaworowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu natomiast nawet w bardzo zabudowanym urządzeniu któryś z wlewów będzie zawsze dostępny.
Idealnym przykładem zastosowania silników jednocylindrowych są polskie produkty firmy ELGO-PLUS. Minikoparki do szerokich zastosowań obsługujące nawet młoty wyburzeniowe. Innowacyjna kompaktowa konstrukcja idzie tu w parze z trwałością i użytecznością sprzętu.
Pod względem kompatybilności jednostki Vanguard spełniają wszelkie standardy rynkowe. Dostępne są jednostki zarówno z poziomym, jak i pionowym wałem, z typowymi na rynku końcówkami odbioru mocy (PTO), stożkowymi do agregatów prądotwórczych, cylindrycznymi z wpustem oraz z gwintem zewnętrznym do pomp. Briggs & Stratton dokłada wszelkich starań, aby propagować stosowanie wyłącznie oryginalnych części zamiennych i akcesoriów, co realnie przedłuża żywotność i zapewnia prawidłową pracę jednostki. Kompleksową obsługę silników na terenie Polski zapewnia Centralny Autoryzowany Serwis Dystrybucyjny Briggs & Stratton – łódzka firma Chabin Sp. J.
Jak widać silniki Vanguard spełniają najwyższe wymagania branży budowlanej. Na poparcie tych informacji należy zaznaczyć, że wszystkie bez wyjątku jednostki tej serii posiadają 3 lata gwarancji, bez względu na zastosowanie (komercyjne czy hobby).
V-twin
Vanguard to nie tylko silniki jednocylindrowe, ale również większe jednostki V-twin sięgające mocą 40 KM (koni mechanicznych).