Słoiki podbijają branżę ogrodniczą
Domowe przetwórstwo w Polsce bije prawdziwe rekordy popularności, czemu już od czasów pandemii sprzyja boom na ogrodnictwo i trend „wyhoduj to sam!”. Przyrządzanie dżemów, kiszonek, wędlin czy nalewek w erze lockdownów stało się modnym hobby, skutecznie zapełniającym lukę po niedostępnych zajęciach. Obecnie do wyraźnego wzrostu zapotrzebowania na słoiki, kamionki, gąsiory i inne produkty do przetworów przyczynia się galopująca inflacja i coraz większe wzrosty cen żywności.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak zmienia się podejście Polaków do domowego przetwórstwa
- Jakie czynniki sprzyjają sprzedaży produktów do przetwórstwa
- Jakie produkty w tym segmencie powinny znaleźć się w ofercie sklepów i centrów ogrodniczych
Jak wynika z badań Kantar Public, obecnie już ponad połowa Polaków (51%) samodzielnie przyrządza przetwory. W co 3 domu stawiamy na kiszonki (36%), a w co 5 robimy dżemy oraz konfitury (21%). Nieco mniejszym powodzeniem cieszą się kompoty (17%), suszonki warzywno-owocowe (16%), sałatki w słoikach (15%), marynowane warzywa i soki (13%). W 9% gospodarstw domowych w naszym kraju przygotowuje się inne przetwory, a 5% wytwarza musy i przeciery. Warto nadmienić, że Polacy zainteresowali się też amatorskim wędliniarstwem, warzelnictwem, winiarstwem i gorzelnictwem. Sukcesywnie powiększa się ponadto rzesza fanów domowego serowarstwa.
To styl życia!
Popularyzacji domowego przetwórstwa sprzyja wielki powrót trendu „wyhoduj to sam!”. Okazuje się, że zakładanie balkonowych warzywników czy przydomowych sadów nie jest chwilową zachcianką garstki ogrodniczych zapaleńców, a stylem życia – wynikającym z większej świadomości żywieniowej i ekologicznej konsumentów, a także z potrzeby samowystarczalności. Coraz większa grupa Polaków może cieszyć się własnymi plonami warzywnymi i owocowymi, co znajduje odzwierciedlenie m.in. w trzycyfrowych wzrostach sprzedaży nasion i zakupach drzewek owocowych. Według badań Kantar Public prawie co trzeci Polak uprawia owoce i warzywa na własny użytek – najczęściej w przydomowym ogrodzie (15%), ale również na działce (9%) albo na balkonie lub tarasie (4%).
Na zdrowie
Z badania Barometr Providenta wynika, że Polacy w czasie pandemii pokochali samodzielne przygotowywanie przetworów. W 2021 r. przetwory na zimę przygotowało ponad 60% z nas (to o 7% więcej niż w 2020 r.). Raport Starcom „Covidowe umiejętności” wskazuje, że lockdowny wyraźnie skłoniły Polaków do zainteresowania się domowym przetwórstwem lub poświęcenia mu większej uwagi nie tylko w okresie zimowym, lecz także jesiennym. Impulsem do tego okazała się przede wszystkim chęć wykorzystania plonów z własnego ogrodu, zaoszczędzenia pieniędzy i kultywowania rodzinnych tradycji. Nie mniejsze znaczenie miała też troska o zdrowie. Jak podaje Kantar Public, aż 48% Polaków postrzega domowe kiszonki jako produkty, których spożycie istotnie wpływa na zwiększenie odporności organizmu. Warto podkreślić, że ponad 22% osób docenia ekologiczny charakter przygotowanych przez siebie zapasów.
Na przekór inflacji
Nieoczekiwanie czynnikiem stymulującym rozwój przetwórczego hobby staje się szalejąca inflacja. Jak donosi GUS, tak gwałtownych wzrostów cen żywności w naszym kraju nie obserwowaliśmy od drugiej połowy lat 90.! Tylko w kwietniu ceny artykułów żywnościowych były średnio o 12,4% wyższe niż w analogicznym okresie ub.r. Z szacunków PKO BP wynika, że rozpędzony wzrost cen towarów i usług CPI póki co nie wyhamowuje i obecna sytuacja prędko się nie zmieni. Wg prognoz banku w całym br. średnia inflacja będzie dwucyfrowa i może przebić barierę 12%. To skuteczny argument przekonujący Polaków do hobbystycznej uprawy warzyw i owoców, a także przemawiający za kiszeniem, marynowaniem, wędzeniem, warzeniem, przygotowywaniem dżemów i kompotów. Dla dużej części konsumentów w naszym kraju domowe przetwórstwo jest nie tylko gwarancją smaku i jakości przygotowywanych specjałów, ale również sporą oszczędnością dla domowego budżetu w niepewnych czasach. Naturalnie konfitury, wina czy nalewki domowej roboty – w ozdobnych słoikach, butelkach czy karafkach – mogą być też pomysłowym podarkiem dla rodziny i przyjaciół.
W magicznym sklepie
W sklepach i centrach ogrodniczych klienci mogą odnaleźć już bardzo szeroką gamę produktów przeznaczonych do domowego przetwórstwa i często należą one do najlepiej sprzedających się asortymentów w obrębie całej oferty! Nie powinno w niej zabraknąć przede wszystkim różnej wielkości słoików oraz zakrętek, beczek i worków, pojemników ceramicznych i kamionki, drylownic, szatkownic do warzyw i owoców, ubijaków, sokowników, suszarek do grzybów oraz przyklejanych etykiet. Amatorzy winiarstwa będą poszukiwać na półkach natomiast drożdży, pożywek, gotowych zestawów winiarskich, pojemników fermentacyjnych, balonów do wina wraz z koszami, korków i kapturków, gąsiorów, galonów, butelek i ozdobnych karafek. W ofercie gorzelniczej powinny znaleźć się rurki fermentacyjne, destylatory, kolumny filtracyjne, mierniki, beczki szklane, drożdże, węgiel aktywny i smakowe dodatki. Miłośnikom wędliniarstwa można zaoferować m.in. wędzarnie, szynkowary, maszynki do mielenia i nadziewarki, zgrzewarki próżniowe, specjalistyczne nici i sznurki, przyprawy, garnki i formy oraz naczynia żeliwne. Początkujący wędliniarze na pewno docenią też dostępność gotowych zestawów startowych oraz fachowej literatury. Uzupełnieniem oferty dla pasjonatów przetwórstwa będzie asortyment dla serowarów obejmujący m.in. podpuszczki, kultury bakterii, przyprawy, formy do sera i prasy, chusty serowarskie oraz gotowe zestawy dla serowarskich nowicjuszy.
Triumf piwniczek
Wprowadzenie asortymentu do przetwórstwa do oferty sklepu bądź centrum ogrodniczego często okazuje się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Dlatego warto rozważyć tę decyzję, korzystając z faktu, że ogrodnictwo w naturalny sposób kojarzy się kupującym z przetwarzaniem plonów warzywnych i owocowych na własny użytek. Z danych Barometru Providenta wynika, że ponad 63% konsumentów do robienia przetworów wykorzystuje plony z własnej działki albo ogrodu, natomiast ok. 45% sięga po warzywa i owoce kupione na bazarach lub zebrane grzyby.
Należy zaznaczyć, że produkty do przetwórstwa wpisują się w ogólnoświatowy trend DIY – zrób to sam, któremu coraz bardziej ulegają konsumenci ze wszystkich grup wiekowych. Wśród Europejczyków i Polaków coraz popularniejsze stają się ponadto ogrodowe piwniczki i ziemianki, co jest ściśle skorelowane z modą na kiszenie czy wekowanie. Piwnice i ziemianki wszak tworzą idealny mikroklimat do przechowywania przetworów.