Silniki Briggs & Stratton: serce Twojej maszyny!
Koszenie trawnika to w wielu gospodarstwach domowych cotygodniowy rytuał. Jeśli dysponujemy niewielkim areałem trawnika, z powodzeniem wystarczy nam znana wszystkim kosiarka tradycyjna. Przy powierzchni koszenia powyżej 1500 m2 warto rozważyć zakup traktora ogrodowego.
Traktor to zupełnie inny wymiar koszenia. Na wybór nowego urządzenia do naszej stajni maszyn ogrodniczych kluczowy wpływ będą miały dwa czynniki:
– ile chcemy wydać pieniędzy,
– czego oczekujemy od maszyny.
Im wyższej klasy i droższy sprzęt, tym jest trwalszy, wszechstronniejszy i co ważne bardziej wydajny.
Przede wszystkim każdy traktor to maszyna samojezdna o masie od 100 kg wzwyż, z miejscem siedzącym dla operatora. Na rynku dostępne są urządzenia o różnej konstrukcji i budowie.
Zdecydowana większość właścicieli większych areałów swoje pierwsze myśli kieruje w stronę traktorów ogrodowych z kierownicą, silnikiem montowanym z przodu i skrętną przednią osią. W tej kategorii sprzętu ogrodowego oferta rynkowa jest wyjątkowo szeroka zarówno pod względem mocy, jak również designu.
Wyścigowa kosiarka, czyli rajder
Ciekawym rozwiązaniem są kosiarki samojezdne z silnikiem montowanym z tyłu. Ten typ traktorów to ‘rider’ (czytaj: rajder). Jest popularny szczególnie wśród użytkowników z większymi trawnikami i tylko trawnikami. Bo rajder przeznaczony jest do cięcia, a traktorek z możliwością cięcia często jeszcze może holować przyczepkę, pchać pług śnieżny etc. Rajdery charakteryzują się niewielkimi jednostkami napędowymi o mocy około 10 – 11 koni mechanicznych (KM) i agregatem koszącym, znajdującym się bezpośrednio pod stanowiskiem operatora.
Przy zastosowaniach profesjonalnych i dużych połaciach terenu do koszenia najlepiej radzą sobie jednostki typu ZT (ang. zero turn), o zerowym promieniu skrętu. Nie mają kierownicy, ale drążki sterujące, i potrafią zawrócić w miejscu. Są to maszyny niesamowicie zwrotne i w rękach sprawnego operatora potrafią obsłużyć olbrzymie areały.
Wszystkie wymienione powyżej urządzenia mają jedną cechę wspólną: są jeszcze powszechnie napędzane silnikami spalinowymi. Pod tym względem amerykański producent Briggs & Stratton dysponuje w swojej ofercie prawdopodobnie najszerszą gamą jednostek zaprojektowanych specjalnie do traktorów.
Począwszy od jednocylindrowych o mocy od 10,5 KM, aż po profesjonalne silniki do maszyn usługowych o mocy do 40 KM i w układzie widlastym.
Warto wspomnieć o rozwiązaniu, które producent ten stosuje już w większości swoich wyrobów. To AVS, czyli system przeciw drganiom (ang. Anti-Vibration System). Dzięki niemu już jednocylindrowe jednostki mają wysoką kulturę pracy i dzięki temu niską uciążliwość dla użytkownika i otoczenia.
System zapewnia płynną jazdę i przyczynia się również do mniejszego zużycia, tym samym wydłużenia żywotności silnika i sprzętu.
Serie silnikowe Briggs & Stratton
Firma ma różne silniki do kosiarek samojezdnych. Który model wybrać? W doborze odpowiedniej jednostki do naszego traktora pomogą oznaczenia serii, które stosuje amerykański producent. Oto nazwy serii:
Seria E
Seria E to podstawa. Silniki tej serii mają maszyny do trawników o mniejszej powierzchni. Są to mocne, a jednocześnie lekkie jednocylindrowe jednostki, idealnie odzwierciedlające ideę dobrej ceny do jakości. W tej podstawowej serii znajdziemy m.in. zaawansowany system filtrowania powietrza z podwójnym wkładem filtrującym. Zapewnia to większą ochronę przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do wnętrza. Rozpiętość mocy w tej serii to przedział pomiędzy 10,5–17 KM.
Seria EX
Seria EX – obejmuje jednocylindrowe silniki średniej klasy charakteryzujące się doskonałymi osiągami oraz trwałością. W tej klasie wybrać można jednostki o mocy w zakresie 10,5–19 KM.
Opcjonalnie dostępne w tej gamie są produkty z funkcją ReadyStart, czyli systemem automatycznego ssania, umożliwiającym łatwe odpalenie.
Seria Exi
Seria EXi – obejmuje dwucylindrowe jednostki w układzie widlastym. To zapewnia zdecydowanie większą moc maszyny. W standardzie znajdziemy też system smarowania ciśnieniowego podzespołów z filtrem oleju, podobny do tych występujących w samochodach, który zapewnia maksymalne smarowanie i długą żywotność silnika.
Rozpiętość mocy w tym segmencie to 16–24 KM.
Seria Pxi
Seria PXi – tu też mamy układ widlasty. W tym segmencie znajdziemy jednostki między 18–27 KM. Udoskonalone komponenty są niezwykle trwałe, a najwyższej jakości filtry powietrza, oleju i paliwa utrzymują silnik w czystości, znacząco wydłużając jego żywotność. W tej gamie produktów pojawia się także opcjonalnie technologia EFM, zapewniająca niezawodny rozruch w stylu samochodowym.
Seria CXi
Seria CXi – to dwucylindrowe jednostki w układzie widlastym do zastosowań profesjonalnych. Ta linia obejmuje jednostki w przedziale 20–27 KM, sprawdzi się szczególnie przy pracy, w której występują duże zanieczyszczenia.
Cykloniczny 5-cio stopniowy system filtrowania powietrza chroni przed brudem i wydłuża żywotność silnika. W tych modelach system EFM występuje już w standardzie.
Vanguard, czyli awangarda
Przy omawianiu dedykowanych do kosiarek samojezdnych silników z pionowym wałem ze stajni Briggs & Stratton nie można pominąć linii Vanguard. Ta grupa o zastosowaniu profesjonalnym posiada własne serie produktowe. I to właśnie wśród nich znajdziemy jednostki o największej mocy od 16 do 40 KM.
Silniki Vanguard zaprojektowane zostały z myślą o zastosowaniu w najbardziej wymagających warunkach. Jednostki te wyposażone są w szereg zaawansowanych technologii i zintegrowanych komponentów, jednocześnie są lżejsze i bardziej kompaktowe niż produkty wiodących konkurentów.
Więcej o silnikach Briggs & Stratton w najnowszym e-wydaniu!