Ścieżka do sukcesu – kamień ogrodowy, kostka brukowa, obrzeża i palisady

Podziel się

Powierzchnia, sposób zagospodarowania i użytkowania polskich ogrodów w czasie pandemii COVID-19 sprawia, że konsumenci poszukują rozwiązań, które pozwolą lepiej urządzić tę przestrzeń wypoczynku i pracy, aby nie tylko cieszyła oko, ale również była funkcjonalna. Dlatego zapotrzebowanie na kamień ogrodowy, kostkę brukową, kosze gabionowe, obrzeża czy rollbordery w naszym kraju rośnie.

Różnego rodzaju kamienie ogrodowe – włącznie z szeroką gamą grysów, kostki brukowe, betonowe elementy takie jak np. gazony, obrzeża z różnego rodzaju surowców, rollbordery, palisady i półpalisady, gotowe zestawy do tworzenia rabat i innych konstrukcji ogrodowych, bariery korzeniowe, taśmy ogrodnicze i nakładki ze stali ocynkowanej cieszą się coraz większym zainteresowaniem osób urządzających lub przeorganizowujących ogrody. W obecnych standardach aranżowania przydomowej zieleni produkty te pełnią bardzo istotną rolę. Popytowi na ten asortyment sprzyjają najnowsze trendy, ale przede wszystkim wielofunkcyjność współczesnych ogrodów i związana z nią potrzeba wydzielenia odpowiednich stref: miejsca relaksu, placu zabaw dla dzieci, przyrządzania i spożywania posiłków, a ostatnio – za sprawą zagrożenia pandemicznego – również zewnętrznego biura.    

 

Strefy w ogrodzie, które posiadają Polacy

 

Źródło: Homebook.pl

 

W ciągu ostatnich 2 lat ogrody w Polsce stały się zewnętrznym salonem, biurem, centrum życia rodzinnego i towarzyskiego. Można w związku z tym oczekiwać, że wydatki na ich urządzenie zgodnie z przeznaczeniem przydomowej zieleni będą rosły na przestrzeni najbliższych lat

 

#insideoutside

Rosnące zapotrzebowanie na elementy organizacji ogrodu korzystnie stymulują aktualne trendy, które miłośnicy zieleni mogą obserwować m.in. na Instagramie. Pod jednym z popularniejszych hasztagów: #insideoutside znajdziemy aż 99,1k postów! Moda przenoszenia salonu na zewnątrz, o której więcej piszemy w artykule o meblach ogrodowych i oświetleniu, najpierw szturmem zdobyła Londyn a następnie kraje Europy – aż wreszcie stała się globalną tendencją. Wykorzystanie kostki brukowej lub płyt tarasowych spasowanych z elewacją, architekturą krajobrazu lub stolarką okienną pozwala stworzyć wrażenie płynności między przytulnym wnętrzem a zielonym zaciszem. W ten prosty sposób ogród staje się harmonijnym przedłużeniem domu.

#tinygarden

Inny instagramowy hasztag #tinygarden, oznaczający praktyczne, często nieszablonowe zagospodarowanie niewielkich ogrodów, obejmuje obecnie liczną grupę 96,3k postów. Coraz więcej konsumentów na świecie z różnych względów - czasowych lub ekonomicznych, decyduje się na nieduże ogrody o powierzchni do 300 m kw. (albo zazielenienie swojego tarasu lub patio). Ograniczona przestrzeń wymaga optycznego jej powiększenia i dobrej aranżacji. Efekt ten uzyskuje się  poprzez zastosowanie nie tylko rozwiązań tzw. wertykalnego ogrodnictwa, ale również wydzielenie różnych stref i ścieżek.          

Coraz liczniejsza rzesza konsumentów w Polsce i na świecie z różnych względów - najczęściej czasowych bądź ekonomicznych, decyduje się na założenie niedużego ogrodu o powierzchni do 300 m kw. lub zazielenie swojego  tarasu lub patio. Zastosowanie kamienia ogrodowego, kostki brukowej, gabionów, gazonów lub skrzyń pomaga skutecznie ją zagospodarować

#raisedbedgarden

Z opisaną modą na „maleńki ogród” wiąże się trend #raisedbedgarden. Hasztag ten na Instagramie agreguje obecnie liczbę aż 107k postów z rozmaitymi: najczęściej wielopiętrowymi - wertykalnymi nasadzeniami roślin rabatowych. Rozwiązanie to pozwala cieszyć się kolorami kwiatów nawet na skromnej powierzchni, a żonglowanie poziomami nasadzeń ułatwia pielęgnację i ochronę roślin przed szkodnikami, a ponadto tworzy wrażenie odizolowanego, przytulnego i przestronnego ogrodu – niezależnie od jego powierzchni. Warto nadmienić, że obecnie konsumenci chętnie aranżują też piętrowe „rabaty” ze starannie dobranymi uprawami warzywnymi.

Można prognozować, że moda na „rabatowe ogrody” nie tylko stanie się motorem napędowym sprzedaży begonii, pelargonii, surfinii czy szałwii, ale również skrzynek, donic, palisad, półpalisad, obrzeży i konstrukcji ogrodowych z tworzyw sztucznych. W ofercie sklepów
i centrów ogrodniczych nie powinno zabraknąć też barier korzeniowych oraz taśm ogrodniczych.

Tekst: Marcin Fajerski

CZYTAJ CAŁY ARTYKUŁ