Moda na własną uprawę warzyw
Wzrostowi zainteresowania hobby ogrodniczym od 2 lat towarzyszy powracająca moda na własne warzywniki. Tendencja ta znajduje wyraźne odzwierciedlenie w detalicznej sprzedaży nasion warzyw i owoców na świecie, która w ub.r. przekroczyła wartość 9,8 mld dol., jak wynika z badań agencji MarketsAndMarkets. Na fali popularności odradzającego się trendu „grow your own” zwiększa się też zapotrzebowanie na rozsady warzywne.
Okazuje się, że trend „wyhoduj to sam!” nie był chwilową modą i kaprysem hobbystów! Jeszcze raz szturmem podbija świat, czemu sprzyja wzrost świadomości żywieniowej i ekologicznej konsumentów na całym globie i dążenie do samowystarczalności. Już 62% Amerykanów marzy o tym, aby pozyskiwać żywność z własnych plonów – podaje Collaborative Fund. Ogrodnicze i domowe „mikro-farmy” stały się niezwykle popularne w całych Stanach Zjednoczonych w okresie pandemii. – Ogrodnictwo hobbystyczne już nigdy nie będzie takie samo – obwieścił Guy Barter, naczelny ogrodnik Królewskiego Towarzystwa Ogrodniczego Royal Horticultural Society w Wielkiej Brytanii, gdzie już w 2020 r. sprzedaż nasion warzyw zanotowała astronomiczne – trzycyfrowe wzrosty. Potrzeba bezpieczeństwa, wygody i owocnej pasji skutecznie przekonuje Europejczyków do własnej uprawy warzyw, owoców i ziół.
Przybytek możliwości
W sukurs europejskim amatorom ogrodnictwa przychodzą nie tylko producenci pojemników, skrzyń, miniaturowych szklarni i inspektów, wielodoniczek, ale również firmy wyspecjalizowane w produkcji nasion i rozsad. Niewymagające i kolorowe odmiany sałat, wielobarwne mieszanki pomidorów, ozdobne papryki, botwinki stają się na rabatach równie pożądane jak begonie i inne popularne rośliny kwitnące. Coraz więcej warzyw wprowadza się z myślą o uprawach pojemnikowych. Właściciele ogrodów chętnie sięgają nie tylko po pomidory czy ogórki, ale również po bakłażany, cukinie i rzodkiewki.
Należy zaznaczyć, że trend „grow your own” dotyczy nie tylko młodych, aktywnych zawodowo konsumentów posiadających dom z ogrodem i odkrywających dopiero uroki hobby ogrodniczego, ale również osób starszych – do których kierowane są serie vintage’owe, oraz dzieci, dla których uprawa warzyw może okazać się świetną zabawą.
W ogrodzie i domu
Warto podkreślić, że również zapaleni miejscy ogrodnicy marzą o domowych warzywnikach – na parapetach, kuchennych półkach, w koszach, na balkonach i tarasach. Założenie własnej uprawy warzywnej ułatwić im mają nie tylko specjalne pojemniki oraz gotowe zestawy, lecz także miniaturowe odmiany pomidorów i ogórków, papryczki lub dynie piżmowe. Kompletując ofertę nasienną pod miejskich hobbystów, trzeba uwzględnić, że coraz większym powodzeniem cieszą się też nasiona rzeżuchy, lucerny, rukoli, endywii oraz portulaki, jak i mikrolistki brokułu, bazylii, buraka, cebuli, jarmużu, szpinaku czy rukwi wodnej. Nie tylko miejscy miłośnicy kuchni retro i zdrowego odżywania chętnie sięgną ponadto po mniej oczywiste propozycje produktowe: karczoch hiszpański, pasternak, wężymord, czarną rzepę. Można pokusić się, aby ofertę urozmaicić o sałatę łodygową, ketmię, pochrzyn albo trukwę egipską. Oczywiście podstawę warzywnej oferty nasiennej powinny stanowić najpopularniejsze warzywa w Polsce: pomidory, ogórki, cebule, marchew, sałata, kapusta, kalafior, dynie, cukinie oraz brokuły.
Najpopularniejsze warzywa w Polsce spożywane co najmniej raz w tygodniu
Źródło: Kantar 2019
Perspektywiczny rynek
Z danych wyszukiwarki Google wynika, że popularność ogrodnictwa w Polsce w 2021 r. zwiększyła się aż o 90%, a samej uprawy warzyw – o ok. 60%! Można więc oczekiwać, że trend „wyhoduj to sam!” w ciągu najbliższych lat będzie zyskiwał na znaczeniu, czemu będzie sprzyjała dodatkowo moda na ogrodnictwo ekologiczne i tworzenie tzw. ogrodu odporności.
Można spodziewać się, że trwająca dekada przyniesie wyraźne ożywienie na rynku hobbystycznych nasion i rozsad warzywnych, co stymulować będą aktualne tendencje i zmiany zachowań konsumentów. Czynnikiem dodatkowo wspierającym wzrosty w obrębie tego segmentu będzie nowe pokolenie pasjonatów zieleni, którzy w hobby ogrodniczym stawiają dopiero pierwsze kroki, ale obserwowanie efektów własnej pracy i możliwość zebrania jej plonów stanowi dla nich wyjątkowe i pokrzepiające doświadczenie. Nic dziwnego, że w rozpoczynającym się sezonie zainteresowanie nasionami i rozsadami warzywnymi utrzymuje się na wysokim poziomie, dając nam nadzieję na zadowalające wyniki w sprzedaży produktów z tych kategorii produktowych. Przewidywania dla tego rynku są nader pomyślne – MarketsAndMarkets prognozuje, że do 2025 r. detaliczna sprzedaż nasion warzyw ma zwiększyć się aż do 14,4 mld dol., rosnąc w imponującym tempie 8,2% rok do roku!