Balkonowo-rabatowy róg obfitości - Flower Trails
Zbiorowe dni otwarte firm hodowlanych pod nazwą FlowerTrials potwierdziły ostatnio swoją mocną pozycję. To główna europejska impreza branżowa z 19-letnim stażem poświęcona roślinom balkonowo-rabatowym. Wydarzenie odbyło się w dniach 14-17 czerwca w ponad 30 lokalizacjach w Holandii i Niemczech i prezentowało dokonania ponad 60 firm.
FlowerTrials 2022, podobnie jak wiele innych eventów, zaistniały w tym roku „na nowo” po przerwie spowodowanej pandemią. Tym razem toczyły się w cieniu wojny w Ukrainie i napiętej sytuacji ekonomicznej producentów roślin, którzy są najważniejszymi adresatami FT.
Oprócz ogrodników, którzy przybyli z różnych stron kontynentu, wśród zwiedzających znaleźli się przedstawiciele handlu detalicznego. Dla obu grup odbiorców FlowerTrials stanowią znakomity przegląd nowości odmianowych, a ponadto trendów i koncepcji marketingowych, które dotyczą kategorii rynkowych prezentowanych w ciągu czterech dni.
Tekst i zdjęcia: Alicja Cecot
W pełni sezonu, w pełnym rozkwicie
Koncept FlowerTrials polega na tym, by zademonstrować klientom „katalog na żywo” złożony z roślin balkonowo-rabatowych. Dodatkowo, we właściwym okresie do ich oceny, gdy są w pełni rozwoju i kwitnienia. Jest to jednocześnie pokaz obrazujący stan produktów, jaki można by napotkać u klienta finalnego, a nie tylko na etapie sprzedaży detalicznej.
Termin FT, jakkolwiek co do dat różni się z roku na rok, jest stały – to 24. tydzień roku, czyli druga dekada czerwca. Poza „rabatówką”, która dominuje w przedstawianym asortymencie, są też byliny i rośliny doniczkowe (przeważnie ozdobne z kwiatów).
Slogan Where Plants Meet People, którym posługują się organizatorzy, streszcza ideę FlowerTrials jako prezentacji roślin, ale też spotkania networkingowego uczestników branży.
Zdrowa konkurencja
Te specyficzne dni otwarte, w których biorą udział firmy hodowlane działające na międzynarodowym rynku, organizowane są wspólnym wysiłkiem tych podmiotów – co ciekawe, często na co dzień mocno ze sobą konkurujących. U swego zarania było kilka pokazów tylko w Holandii. Następnie stopniowo dołączali kolejni chętni. Tegoroczna liczba uczestników – 61, jest jak dotąd rekordowa.
Regiony, w których zlokalizowane są poszczególne prezentacje, to Aalsmeer i Westland w Niderlandach oraz Nadrenia Północna-Westfalia w Niemczech. Centrum FlowerTrials znajduje się jednak w tym pierwszym kraju, gdzie występuje silna koncentracja firm i miejsc, które są celem wizyt osób zainteresowanych ofertą FT.
Oprócz hodowców, którzy mają siedziby lub oddziały w Holandii (lub Niemczech), do grupowych dni otwartych dołączyły przedsiębiorstwa z innych państw: Belgii, Danii, Francji, Grecji, Izraela, Polski, Wielkiej Brytanii, Włoch.
Przegląd w pigułce, networking
Zapoznanie się z prezentacjami wszystkich uczestników FlowerTrials stanowi nie lada wyzwanie, ale też rzadko jest realizowane przez zwiedzających. Zazwyczaj przyjezdni mają swój zestaw „obowiązkowych” firm – różne grupy gości interesuje przy tym różny zestaw hodowców i produktów. Wielu z gospodarzy pokazów łączy się przy tym w grupy, tak że liczba lokalizacji FT ogranicza się do około 30. Efektywne dotarcie do wyznaczonych celów bardzo ułatwia przygotowany przez organizatorów Route planner, dostępny na stronie internetowej FlowerTrials, podobnie jak inne cenne informacje na temat wydarzenia.
W 2022 r. zanotowano zwiedzających z 89 krajów świata.
Wyróżnić się prezentacją
Zasadnicza, wartościowa dla ogrodników forma prezentacji to właśnie „katalog na żywo” – rośliny pogrupowane według gatunków, przegląd najważniejszych odmian, wyróżnienie nowości.
Coraz częściej uczestnicy FlowerTrials demonstrują koncepcje sprzedaży , czyli podpowiedzi dla handlu detalicznego, bez których współczesny marketing już nie może się obejść. Rośliny przyjazne pszczołom oraz innym owadom czy rośliny użytkowe.
Nowości – koło zamachowe
Nowe odmiany poszczególnych hodowców przykuwają wzrok podczas FlowerTrials, co ułatwiają liczne etykiety z napisem „New”. Wybór kolejnych premierowych propozycji i tych dopiero testowanych jest co sezon imponujący. Tak było i tym razem.
Atmosferę wydarzenia dodatkowo podgrzewa konkurs o marketingową nagrodę FleuroStar, który organizowany jest przez międzynarodowe zrzeszenie hodowców Fleuroselect. Spośród sześciu tegorocznych propozycji z nowego asortymentu roślin balkonowo-rabatowych, zgłoszonych do tego konkursu przez firmy, które są członkami Fleuroselectu, jury wyłoniło zwycięzcę, czyli potencjalną „gwiazdę” rynku detalicznego – produkt wywołujący efekt „Wow!”, łatwo skłaniający konsumentów do zakupów pod wpływem impulsu. Tytuł FleuroStar 2022 otrzymała żółto kwitnąca petunia Bee’s Knees, zgłoszona do konkursu przez firmę Florensis i już wcześniej nagradzana w Ameryce.
Inne, wybrane z wielu
Są i inne niebanalne odmiany petunii, charakterystyczne dla stale poszerzanej serii Crazytunia z przedsiębiorstwa Westhoff czy też kreacji innych hodowców, którzy podążyli tym samym tropem.
Jeśli chodzi o zupełną nowość dotyczącą petunii, jest nią seria Itsy o drobnych, lecz bardzo licznych kwiatach, odpornych na niesprzyjające warunki klimatyczne. To propozycja firmy Syngenta Flowers, która oferuje 4 odmiany z tej grupy, w tym białą Itsy White – pozycjonowaną jako alternatywa dla sutery („bakopy”), bo dającą nieprzerwane obfite kwitnienie.
Tegoroczne FlowerTrials unaoczniły po raz kolejny rozwój hodowli, a co za tym idzie poszerzenie asortymentu odmian mandewili (dipladenii) – rośliny, która sprawdza się w warunkach ocieplającego się klimatu i upalnej pogody.
Podkreślano wyjątkową w obrębie gatunku Mandevilla ×hybrida niejednolitą kolorystykę kwiatów premierowej kreacji – barwa ta ma się kojarzyć z piórami flaminga. Kilku innych hodowców z różnych krajów także pozycjonowało mandewile nowej generacji (grupy: Bella, Jade, Rio, Q-deville) w czołówce swoich kluczowych dokonań ostatnich lat.
Viking Explorer to rozmnażana z nasion grupa odmian silnie rosnących begonii (Begonia ×hybrida) hodowli firmy Sakata, wprowadzona na rynek w ub.r. Zawiera mieszańce, na razie dwa – o różowych oraz czerwonych kwiatach, przeznaczone do uprawy w dużych pojemnikach, ale o kaskadowym pokroju, dotychczas niewystępującym u tego typu begonii.
Najbardziej promowaną nowością pokazów przedsiębiorstwa Danziger była kraspedia kulista (Craspedia globosa) o zwartym pokroju, przeznaczona do uprawy w pojemnikach – odmiana Golf Beauty Improved. Niezwykle popularna we florystyce roślina może więc stać się także domeną właścicieli ogrodów czy balkonów.
Nietuzinkowy był też ubiorek – Iberis ×hybrida Mermaid Lavender. W przeciwieństwie do popularnego bylinowego ubiorka wiecznie zielonego (Iberis ×hybrida) o białych kwiatostanach, które pojawiają się wczesną wiosną, nowość ta kwitnie na liliowo, i to latem . Ten mieszaniec międzygatunkowy, z przedsiębiorstwa Syngenta Flowers, nie jest jednak odporny na mróz.
Pełna fotorelacja w E-WYDANIU!