❗❗❗Zostań Liderem Trendów❗❗❗📣Zgłoś się i zdobądź prestiżowy certyfikat Lidera Biznesu❗❗❗📣  

Targi Gardenia 2024 – czy przyszłość ogrodnictwa zapowiada się zielono?

Podziel się

W dniach 16-18 października 2024 r. w Poznaniu odbyło się jedno z najważniejszych spotkań branży ogrodniczej w Polsce – Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu Gardenia. Nowości i bogata oferta wystawców – w szczególności sektora produkcji roślin, dekoracyjnego i maszynowego – zapowiada, że kolejny rok będzie dla ogrodnictwa czasem innowacji, nowych technologii i wiedzy o tym, jakiej zieleni poszukuje konsument.

Tym razem targi Gardenia odbyły się niemal równolegle z dwoma innymi wydarzeniami istotnymi dla sektora zarządzania i utrzymania miast: Europejskim Forum Samorządowym Local Trends oraz targami POLECO. Każde z nich poruszyło tematykę gospodarowania zasobami miejskimi z nieco innej perspektywy, dzięki czemu stały się komplementarną platformą informacji, wiedzy, najlepszych ofert, najnowocześniejszych technologii i bazą do nawiązywania strategicznych relacji na linii miasto-mieszkaniec, miasto-biznes i biznes-biznes.

Zielona, świadoma przyszłość

Tegoroczna edycja skupiona była na „dniu jutrzejszym” szeroko pojętego ogrodnictwa. Motyw przewodni zakończonej Gardenii to „Zielona przyszłość. Branża ogrodnicza nowej ery”. Od wystawców i ekspertów architektury krajobrazu, zieleni miejskiej i przydomowej zwiedzający dowiadywali się, jaka zieleń nadchodzi: skupiona na bioróżnorodności, zmianach klimatu, rozsądnym gospodarowaniu zasobami wody, ochronie lokalnych gatunków, wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ochronie drzew w przestrzeni miasta i inwestycji.

Wśród ciekawych nowych zagadnień z pewnością na uwagę zasługiwały grzyby, zyskujące coraz większą popularność. Na stoiskach wystawców dominowały topowe produkty i nowości na sezon 2025, w tym wiele inspiracji dekoracyjnych i roślinnych. Ważną i niezwykle nośną strefą inspiracji był konkurs dla młodych architektów krajobrazu „Inspiracje-Aranżacje”, gdzie przedmiotem zainteresowania projektantów stały się miejskie balkony. W drodze głosowania publiczności wybrano najlepszy projekt, a zwycięzcami zostali studenci Politechniki Krakowskiej, Katedra Architektury Krajobrazu.

Potrójne złoto

Podczas pierwszego dnia targów Gardenia i ich oficjalnego otwarcia laureaci nagrody Złoty Medal odebrali statuetki z rąk wiceprezesa Grupy MTP Filipa Bittnera oraz przewodniczącego sądu konkursowego profesora Grzegorza Skrzypczaka. Nagrodzono 5 innowacyjnych produktów, a firma Tamark (marka Target) oprócz Złotego Medalu dla 2 innowacyjnych rozwiązań – Effect 24h 680 EC na chwasty i mech oraz Preparatu na szkodniki Emulpar, zdobyła dodatkowo uznanie konsumentów i otrzymała tytuł Złoty Medal Wybór Konsumentów dla produktu Effect 24h 680 EC na chwasty i mech. Effect 24H 680 EC to nieselektywny herbicyd pochodzenia naturalnego zawierający kwas nonanowy. Skutecznie zwalcza chwasty i mech poprzez działanie kontaktowe, prowadząc do dehydratacji roślin i ich szybkiego usychania.

Dokąd zmierza branża ogrodnicza?

Tegoroczna Gardenia uległa dwóm zmianom. Pierwsza z nich to nieco odmienne niż w ubiegłym roku pawilony – były to hale 7, 7A, 8, 8A i 6. Przeniesiono również termin w całości na dni robocze, aby zmaksymalizować udział profesjonalnej publiczności. Ekspozycja zajęła powierzchnię porównywalną względem ubiegłego roku. W gronie wystawców znalazło się 247 przedsiębiorstw z Polski, Europy i Azji. W XVIII edycji Gardenii położono większy niż dotychczas nacisk na łączenie profesjonalistów branży ogrodniczej. Przedstawiciele różnych szczebli przedsiębiorstw branży ogrodniczej oraz reprezentacje pokrewnych kierunków na uczelniach wyższych stanowili większość wśród blisko 8500 zwiedzających.

Zagraniczni goście przyjechali do Poznania z takich krajów, jak: Belgia, Czechy, Niemcy, Estonia, Francja, Gruzja, Holandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Maroko, Nigeria, Norwegia, Austria, Palestyna, Portugalia, Mołdawia, Rumunia, Rosja, Arabia Saudyjska, Słowacja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wielka Brytania, Uzbekistan czy Ukraina.

– Obecność zagranicznych zwiedzających jest naszym priorytetem i choć jest to zadanie trudne, żmudne i niepewne do samego dnia otwarcia Targów, to nie rezygnujemy z ani odrobiny energii przeznaczonej na ten cel. Tegoroczna edycja pokazała, że wysiłek przekłada się na efekt, gdyż baza potencjalnych zwiedzających zagranicznych została niemal podwojona – mówi Paulina Maniecka, dyrektor projektu Gardenia. Zagranica to duży potencjał, który organizator stara się z roku na rok powiększać. Działania te są ukierunkowane na wysokojakościowe odwiedziny, w szczególności osób decyzyjnych w przedsiębiorstwach i zrzeszeniach branżowych.

Potęga rozmów

Targi Gardenia jak zawsze zaoferowały swoim gościom nie tylko nowości i innowacje na pieczołowicie przygotowanych stoiskach wystawców, ale również wiele punktów styczności z ekspertami branżowymi w kilku różnorodnych przestrzeniach.

W pawilonie 6 odbyły się dwie bardzo istotne dla branży ogrodniczej konferencje. Pierwszą z nich było – premierowe na Gardenii – certyfikowane szkolenie Federacji Arborystów Polskich dotyczące ochrony drzew w procesie inwestycyjnym. Wypełniło ono salę wykładową po brzegi, udowadniając organizatorom absolutną konieczność powtórzenia tego przedsięwzięcia w kolejnych edycjach Targów.

Przekazana wiedza była fachowa, kompletna i praktyczna w wielu aspektach. Drugim spotkaniem, dwudniowym, była 18. już edycja stale wpisanego w „krajobraz” Gardenii forum Miejska Sztuka Ogrodowa. Tematyka forum poruszyła niezwykle żywe tematy dla decydentów i wykonawców obszaru zieleni miejskiej, takie jak: retencja, „betonoza”, gatunki rodzime i inwazyjne, gospodarowanie odpadami czy zmiany klimatyczne. Całość zwieńczona została debatą o zielonej przyszłości miast.

Jedną z niezwykle ciekawych przestrzeni był Speaker’s Corner w pawilonie 7, czyli scena prelekcyjno-dyskusyjna, gdzie słuchacze-rozmówcy spotkali się z ekspertami marketingu w biznesie ogrodniczym. Scena oddana została w ręce jedynej bodaj wyspecjalizowanej w zielonym biznesie agencji na polskim rynku – Greendea, prowadzonej przez dwie marketerki – Katarzynę Nowacką i Martę Tysowecką. Każdy dzień w tej przestrzeni skupił się na nieco innym aspekcie: centrach ogrodniczych, e-commerce oraz ogrodzie w biznesie.

Wśród zaproszonych rozmówców znaleźli się między innymi: gość specjalny – Laurens Doesborgh – właściciel holenderskiej agencji LookINsight, Błażej Pawlar (SerwerSMS), Piotr Kudzior (SerwerSMS), Wojciech Wrona (PSCO), Anna Ciepłucha, Adam Ważyński, Basia Kaleńczuk (Shoper), Karolina Szczecina (Edrone), Agnieszka Pelczar (podlewane.pl), Artur Zieliński (cebule.pl), Wojciech Tyszkowski i Michalina Trempała (Plantis, Zielone Pogotowie), Anna Zofia Powierża (4mediacreations) czy Aneta Powązka (W.Legutko).

Kolejną interesującą przestrzeń pod szyldem „Zielone Edukarium” stworzyło Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów. Wystąpienia skupione były na trendach, dobrych praktykach i najważniejszych aspektach profesjonalnej architektury krajobrazu. Ważnym punktem programu Zielonego Edukarium była debata z udziałem doświadczonych projektantów, w tym Mai Popielarskiej i Agnieszki Hubeny-Żukowskiej, oraz prelekcja Joanny Rayss dotycząca ogrodów deszczowych.

 

 

Przepych kolorów i wyścig ku inspiracji

Na scenie głównej targów Gardenia ponownie zagościła florystyka w mistrzowskim wydaniu. Sektor dekoracji i kwiatów ciętych zaprezentował trendy na kolejny sezon. Podobnie jak na scenie, tak i na stoiskach nie zabrakło feerii barw i bujnie kwitnących roślin.

– Sektor florystyczny i dekoracyjny w tym roku to zdecydowanie najintensywniejszy punkt Gardenii. Szkoły i mistrzowie florystyki, których ponownie mieliśmy przyjemność gościć, jak zawsze przekroczyli nasze oczekiwania – było bajecznie, kolorowo, ale i praktycznie, aby dać mocne przełożenie na codzienną pracę florystów i dekoratorów – kontynuuje Paulina Maniecka.

Wśród występujących publiczność miała przyjemność obejrzeć utytułowanych polskich florystów, w tym gronie znaleźli się m.in.: Zbigniew Dziwulski, Joanna Kiedacz, Maciej Krzus, Edyta Zając Chruściel, Tomasz Max Kuczyński, Zygmunt Sieradzan, Rafał Staszczyk, Piotr Sekunda, Monika Bębenek, Marta Raczyńska-Barczak, Katarzyna Pacewicz-Pyrek, Piotr Salachna, Anna Wawrzyniak, Rafał Kawałko czy Mirosław Drohomirecki. Gościem specjalnym był Benoît Barbin – Mistrz Francji 2022 i Mistrz Europy we florystyce 2021, który w pokazie „Let’s play with nature” / „Bawmy się naturą” zaprezentował duże, imponujące formy wykorzystujące jedynie naturalne materiały. Innowacją, która z roku na rok mocno się rozwija, są coraz doskonalsze w formie i działaniu kwiatomaty. Oprócz oferty komercyjnej przedstawiono także bardzo urokliwe makiety-miniatury kwiatomatów stylizowanych według specyfiki miast europejskich (w tym Londynu czy Paryża).

Z optymizmem w kolejny sezon            

W gwarze pawilonów jak co roku zawierały się nowe relacje biznesowe i partnerskie, a te już istniejące miały okazję ponownie rozkwitnąć. Jeszcze bez entuzjazmu, ale już z ogromną wiarą w to, że kolejny sezon będzie wykazywał tak wyczekiwaną tendencję wzrostową na globalnym poziomie, firmy przygotowują się do przyszłego roku. Wierząc, że każdy kolejny sezon to nowo otwarta karta, liczymy, że minione trzy targowe dni będą rezonować w ofertach i relacjach uczestników Gardenii przez cały następny rok.