❗❗❗Zostań Liderem Trendów❗❗❗📣Zgłoś się i zdobądź prestiżowy certyfikat Lidera Biznesu❗❗❗📣  

AL-KO gotowe do startu w nowy sezon

Podziel się

Na sukces marki AL-KO składa się nie tylko jej rozpoznawalność i niezawodność oferowanych rozwiązań, ale również dalekowzroczne i progresywne podejście do prowadzenia biznesu. O aktualnej sytuacji geopolitycznej i rynkowej, wyzwaniach w pocovidowej rzeczywistości, akumulatorowych trendach i produktowych innowacjach opowiada Maciej Konieczny, dyrektor handlowy AL-KO Kober Sp. z o.o.

 

Jakie najważniejsze cele AL-KO zrealizowało w minionym roku? Na jakie aktywności kładli Państwo szczególny nacisk w ostatnich miesiącach?

Podeszliśmy do tematu bardzo realnie. Posiadając pełne dane analityczne z mocno pandemicznego roku 2020 i lat poprzednich, zweryfikowaliśmy potrzeby i możliwości rynku. Mając dobre relacje z podwykonawcami i producentami podzespołów, mogliśmy ustalić tempo i łańcuch dostaw, a co za tym idzie cele, które w 100% udało się zrealizować. Znając swoje możliwości, analizując trendy, poznając potrzeby naszych klientów oraz zbierając informacje od naszych partnerów biznesowych w ub.r., główny nacisk położyliśmy na promocję oraz sprzedaż maszyn akumulatorowych oraz robotów koszących, a także kosiarek i traktorów spalinowych.

 

AL-KO należy do czołówki producentów sprzętu zmechanizowanego i narzędzi ogrodniczych na świecie i w Polsce. Jak zmienił się ten rynek w ciągu ostatnich dwóch lat? Jak można podsumować miniony rok w branży ogrodniczej? Jaki wpływ na jego kondycję może mieć aktualna sytuacja?

Pandemia wyhamowała rynek nie tylko pod kątem zakupowym, ale także w segmencie dostaw podzespołów do maszyn. Odczuło to wiele rynków i branż, w tym również nasza. Rok 2021 nie przyniósł wielu zmian mogących znacząco przyspieszyć rozwój rynku, mimo to nasze cele sprzedażowe zostały osiągnięte. Miniony rok można podsumować słowem „ODWILŻ”, ale do powrotu rynku na „pełnych obrotach” jeszcze musimy trochę zaczekać. Także aktualna sytuacja wojenna ma i będzie miała wpływ na to, co wydarzy się na rynku w zakresie decyzji zakupowych klientów czy dostaw, także w naszej branży. Ale analizujemy. Obserwujemy i reagujemy na bieżąco.

 

Jak dla AL-KO Kober zapowiada się rozpoczynający się sezon w naszej branży? Jakie czynniki obecnie oddziałują na popyt w segmencie maszyn i urządzeń ogrodniczych w naszym kraju?

Rok 2022 jest dla nas bardzo obiecujący. Klienci zyskują coraz większą wiedzę na temat maszyn akumulatorowych oraz sposobów automatyzacji pracy w ogrodzie. To sprawia, że rośnie popyt na maszyny akumulatorowe i roboty koszące, co jest widocznym trendem od kilku lat. Widzimy w tym sporą niszę dla siebie i dlatego intensywnie rozbudowujemy ten segment produktów. Widać to także w tegorocznej ofercie AL-KO. Maszyny akumulatorowe to nie tylko ciche maszyny, nieemitujące spalin, ale także wygoda dla użytkownika. Dzięki wykorzystaniu jednego akumulatora do zasilania wielu maszyn klient zyskuje nie tylko elastyczność, ale dodatkowo oszczędza. Posiadając jeden lub dwa akumulatory, wystarczy jedynie rozbudowywać park maszyn, które sprzedawane bez zasilania są dużo tańsze.

 

Jak postrzegają Państwo perspektywy rozwoju rynku sprzętu i narzędzi akumulatorowych, o wykorzystaniu których mówi się coraz głośniej? AL-KO jest też jednym z pomysłodawców i uczestników pionierskiego programu „Power For All Alliance”. Na czym on polega i jakie budzi zainteresowanie wśród odbiorców?

Maszyny akumulatorowe to bez wątpienia najszybciej rozwijający się obecnie segment maszyn do pielęgnacji ogrodu. Wiele firm oferuje „uniwersalne” systemy zasilania takich maszyn. Niestety ograniczają się one do maszyn akumulatorowych danego producenta. Stąd pomysł pionierskiego programu „Power For All Alliance” zrzeszającego największych producentów maszyn akumulatorowych. System polega na wykorzystaniu uniwersalnego akumulatora mogącego zasilić maszyny różnych producentów. To generuje wiele korzyści.  Producenci zyskują lojalnych klientów, którzy mogą jednym akumulatorem zasilać wiele maszyn w swoim domostwie, jak: kosiarki, dmuchawy, wkrętarki i wiele, wiele innych – nie ograniczając się tylko do maszyn do pielęgnacji ogrodu. Środowisko zyskuje tym, że nie produkuje się nowych akumulatorów, które pozwalają na zasilanie tylko jednej maszyny. Jeden akumulator służy do wielu urządzeń.

 

Ostatnio wiele dyskusji w branży poświęca się problemowi dostępności wielu asortymentów w sektorze ogrodniczym. Jak AL-KO z produkcją zlokalizowaną w Austrii radzi sobie z wyzwaniem zapewnienia swoich produktów w Europie?

Wiele firm nie jest w stanie zaspokoić potrzeb rynku, ze względu na ograniczenia wynikające z dostaw od zagranicznych podwykonawców, którzy dwoją się i troją, aby nadrobić straty i przyspieszyć łańcuchy dostaw w pocovidowej rzeczywistości. Także ostatnie wydarzenia związane z wojną za naszą granicą będą miały z pewnością i na to wpływ. Ale w tym obszarze potrzebujemy jeszcze czasu, aby odpowiednio zdefiniować wpływy, bo sytuacja jest bardzo zmienna i dynamiczna.  Maszyny firmy AL-KO to koncepcje i projekty tworzone w Niemczech, a produkowane w Austrii – stąd nasze obawy o dostępność produktów są dużo mniejsze niż innych producentów uzależnionych od dostaw tylko z Chin i innych części globu. Jesteśmy dobrze przygotowani na ten sezon, również pod kątem zatowarowania. Nasi dilerzy w tym roku złożyli rekordową ilość zamówień na maszyny i akcesoria AL-KO.

 

AL-KO sukcesywnie rozbudowuje swoje portfolio asortymentowe. O jakie interesujące nowości poszerzyła się ostatnio oferta AL-KO Kober? Dlaczego warto polecić te produkty detalistom i użytkownikom?

W tym roku na rynek wchodzi nasza nowość, czyli system akumulatorów 18V Bosch Home and Garden Compatible. System pozwala na korzystanie z urządzeń marek wielu wiodących producentów, w tym AL-KO, i jest kompatybilny z różnymi urządzeniami pomocnymi do prac w gospodarstwach domowych. Ponadto wprowadzamy akumulatorowy traktor ogrodowy, co jest zupełną nowością na rynku i dowodem na to, że maszyny akumulatorowe to nie tylko drobne maszyny z sektora handheld, ale także maszyny do pielęgnacji dużych ogrodów.

 

Jakie są Państwa najbliższe plany? Na jakich działaniach będziecie koncentrować się Państwo w najbliższym czasie?

Poza działaniami mającymi na celu rozwój kategorii maszyn do pielęgnacji ogrodu zarówno spalinowych, jak i akumulatorowych, stawiamy także na niestandardowe działania promocyjne mające na celu wsparcie rozwojowych przedsięwzięć – nie tylko związanych z branżą ogrodniczą. Pod koniec 2020 r. podpisaliśmy umowę sponsorską z Polską Ligą Siatkówki i staliśmy się jednym ze sponsorów polskiej ligi. Firma AL-KO została Sponsorem Tytularnym Superpucharów Polski kobiet i mężczyzn oraz Oficjalnym Sponsorem PlusLigi, TAURON Ligi oraz TAURON 1. Ligi. Umowa została podpisana na 3 lata. Ponadto współpracujemy z najlepszymi polami golfowymi na terenie całego kraju, gdzie dostarczamy sprzęt w postaci robotów koszących oraz innych maszyn i jesteśmy tam partnerami strategicznymi w zakresie technologicznym. Działamy także lokalnie. Jako globalna firma z siedzibą w Poznaniu dbamy o rozwój lokalnych perełek. W ub.r. podjęliśmy decyzję o wsparciu żeńskiej drużyny AZS Poznań oraz ekstraklasowej drużyny Warta Poznań. Wierzymy, że niestandardowe podejście do promocji maszyn ogrodniczych przyniesie nam w długoterminowej strategii korzyści w postaci jeszcze większej świadomości marki AL-KO wśród naszej grupy docelowej. Chcemy, aby z naszą marką bezpośrednio były kojarzone pozytywne emocje, takie właśnie, jakie daje kibicom sport. Także planujemy liczne aktywności w zakresie działań w obszarze komunikacji, współpracy z mediami czy działań w obszarze social mediów. Na ten rok zaplanowaliśmy również  liczne promocje i akcje marketingowe. Mamy też świadomość, że aktualna– nowa i nieznana dla nas wszystkich – sytuacja na świecie, będzie powodowała także i w naszej branży konieczność zmiany założonych planów.

 

CZYTAJ PEŁEN WYWIAD W E-WYDANIU!

CZYTAJ ARTYKUŁ